Skip to content
Home » U.S. seizes Iranian state-linked news sites

U.S. seizes Iranian state-linked news sites

  • by


U.S. authorities seized a range of Iran’s state-linked news website domains they accused of spreading “disinformation” on Tuesday, the Justice Department announced in a press release Tuesday, a move that appeared to be a far-reaching crackdown on Iranian media amid heightened tensions between the two countries.

Three dozen websites were taken down, the press release said, the majority linked to Iranian disinformation efforts.

Screen grab of Iran state television’s English-language arm after the site was seized by the U.S.

Iranian state-run news agency IRNA announced the U.S. government seizures without providing further information.

At the same time, world powers have been working to resurrect Tehran’s tattered 2015 nuclear deal — just days after the election victory of Iran’s hard-line judiciary chief, Ebrahim Raisi. On Monday, Raisi, known for his hostility to the West, staked out a hard-line position in his first news conference. He ruled out meeting with President Biden or negotiating over Tehran’s ballistic missile program and support for regional militias — concerns the Biden administration wants to see addressed in future talks.

Relations between Iran and the U.S. have deteriorated in the years following then-President Trump’s withdrawal from Tehran’s nuclear deal and the return of devastating sanctions on the country. That decision has seen Iran, over time, gradually abandon every limit on uranium enrichment. The country is now enriching uranium to 60%, its highest level ever, though still short of weapons-grade levels.

Iran provides support to militant groups in the region, such as Lebanon’s militant Hezbollah and Yemen’s Houthi rebels, as it seeks to wield its influence far afield and counter its foes.

On Tuesday, visiting the web addresses of a handful of sites, including Iran state television’s English-language arm Press TV, Yemeni Houthi-run Al-Masirah satellite news channel and Iranian state TV’s Arabic-language channel, Al-Alam, brought up a federal takedown notice. It said the websites had been seized “as part of law enforcement action” by the U.S. Bureau of Industry and Security, Office of Export Enforcement and the Federal Bureau of Investigation.

The U.S. government also took over the domain name of the news website Palestine Today, which reflects the view points of Gaza-based Islamic militant groups Hamas and Islamic Jihad, redirecting the site to the same takedown notice.

Press TV, launched in June 2007, is the state-run Islamic Republic of Iran Broadcasting’s English-language service. Its Iran-based website,, was not affected.

Most of the domains seized appeared to be “.net,” “.com” and “.tv” domains. The first two are generic top-level domains as opposed to country-specific domains, while “.tv” is owned by the Pacific island nation of Tuvalu but administered by the U.S. company Verisign. Seizing a domain on a major country-specific top-level domain such as Iran’s “.ir” would be apt to provoke widespread international condemnation as a violation of sovereignty.

It’s not the first time that the U.S. has seized domain names of sites it accuses of spreading disinformation.

In October, the Department of Justice announced the takedown of nearly a hundred websites linked to Iran’s powerful Revolutionary Guard. The U.S. said the sites, operating under the guise of genuine news outlets, were waging a “global disinformation campaign” to influence U.S. policy and push Iranian propaganda around the world.

Yemen’s Houthi rebel group announced that its Al-Masirah satellite news channel went offline Tuesday without prior notice. It said the channel would continue in its mission of “confronting the American and Israeli acts of piracy against our nation, by any means.”

Responsibility for providing name service for the domain name was apparently switched to an Amazon name server on Tuesday at mid-afternoon European time, said internet infrastructure expert Ron Guilmette. Cybersecurity researchers at RiskIQ found a total of 24 seized sites sharing the same Amazon name server.

There are no private television or radio stations in Iran. Satellite dishes, while widespread, also are illegal. That leaves IRIB with a monopoly on domestic airwaves.

Marzieh Hashemi, a prominent Press TV anchorwoman who, in 2019, was arrested as material witness in an unspecified criminal case and has appeared before a grand jury in Washington, told The Associated Press that the channel was struggling to “figure out the reasons” for the seizure.

While airing in Iran, Press TV focuses predominantly on international affairs through the lens of how leaders in the Islamic Republic see the world. Fierce criticism of British and American foreign policy is common. Since the 1979 Islamic Revolution, IRIB has been in the hands of hard-liners who back Iran’s government.

Press TV has run into trouble in the past with Western authorities over its reporting. The Anti-Defamation League has criticized the channel as “one of the world’s leading dispensers of conspiratorial anti-Semitism in English.”


Source link

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *